Rzecznicy konsumentów chcą zlikwidować opinie rzeczoznawców niewpisanych na listę, które wydawane są na życzenie sprzedawców i usługobiorców.
W mediacjach z przedsiębiorcą lub w prowadzeniu spraw o prawa konsumenckie w sądach udziela porad prawnych 360 powiatowych i miejskich rzeczników. Ich zdaniem, żaden podmiot nie powinien wydawać opinii jako rzeczoznawca towarów i usług, bez wpisu na listę rzeczoznawców prowadzoną przez Inspekcję Handlową. Obecnie plagą są rzeczoznawcy, którzy nie są wpisani na listę, a wydają opinie na życzenie sprzedawców i usługobiorców, oczywiście dla nich korzystne. Rzecznicy domagają się wprowadzenia nowelizacji przepisów umożliwiających bezpłatne korzystanie przez nich z opinii rzeczoznawców. Chcą pominąć pośredników, czyli właścicieli i zarządców nieruchomości przy obowiązkowych rozliczeniach dostaw wody, ciepła oraz odbioru ścieków. Natomiast opłaty za usługi publiczne, takie jak energia elektryczna i cieplna, światło, gaz, woda oraz odbiór ścieków, powinny - ich zdaniem - odbywać się bez ponoszenia dodatkowych kosztów i prowizji.
Rzecznicy zaproponowali również nowelizację ustawy o sprzedaży konsumenckiej w taki sposób, aby łatwiej można było stosować w praktyce przepisy o niezgodności towaru z umową oraz o gwarancji.
Konsumenci najczęściej zgłaszają rzecznikom problemy w egzekwowaniu prawa do reklamacji i gwarancji oraz związane z umowami o usługi telekomunikacyjne, budowlane, remontowe i z operatorami telewizji kablowej i cyfrowej. Jednak jak wynika z badań TNS OBOP, połowa ankietowanych konsumentów nie jest świadoma tego, że może korzystać z bezpłatnych informacji udzielanych przez telefon, pocztę elektroniczną albo bezpośrednio w biurze rzecznika praw konsumenta.
170 tys. porad i informacji udzielili rzecznicy praw konsumentów w 2006 roku
32 tys. wystąpień wystosowali rzecznicy w 2006 roku do przedsiębiorców w sprawie mediacji na rzecz konsumenta.
Źródło: http://www.gazetaprawna.pl/