Podatek przy sprzedaży majątku
Jeśli wydatek na zakup środków trwałych lub wyposażenia o
wartości ponad 1,5 tys. zł wliczono w koszty działalności lub podlegał on
amortyzacji, zbywając ten składnik majątku, trzeba zapłacić podatek od dochodu
lub przychodu.
U ryczałtowców operacja zbycia składników majątku lub
wyposażenia powinna być zaksięgowana w ewidencji przychodów pod datą zbycia. W
zależności od tego, czy składnik majątku stanowi ruchomość czy nie, przychód
podlega 1,5- lub 10-proc. ryczałtowi. Zgodnie z art. 12, ust. 1 pkt 5 lit. f)
ustawy o podatku ryczałtowym stawką 1,5-proc. objęty jest przychód z odpłatnego
zbycia ruchomych składników majątku będących środkami trwałymi, ujętych w
wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z
wyłączeniem składników, których wartość początkowa jest niższa niż 1,5 tys. zł,
nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej. Dzieje się
tak nawet wtedy, kiedy rzeczy te przed zbyciem zostały wycofane z działalności,
a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik
majątku został wycofany a dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat.
Na podstawie art. 12 ust. 10 ustawy, w przypadku odpłatnego
zbycia praw majątkowych lub nieruchomości ujętych w wykazie środków trwałych
oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym spółdzielczego własnościowego
prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie, nieujętych w wykazie
środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wykorzystywanych w
pozarolniczej działalności bez względu na okres ich nabycia ryczałt wynosi 10
proc. przychodu, nawet jeśli przed zbyciem zostały wycofane z działalności, a
między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik
majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć
lat.
Jedynie przy zbyciu lokalu o charakterze mieszkalnym, nawet gdy
był on składnikiem majątku firmy, stosuje się zasady identyczne jak przy
sprzedaży mieszkań i innych nieruchomości w obrocie cywilnym, a więc podatek
dochodowy w wysokości 19 proc. dla takich składników majątku nabytych po 1
stycznia 2007 r. oraz zryczałtowany 10-proc. podatek od przychodu ze zbycia,
jeśli nie upłynęło pięć lat od nabycia, a nabycie nastąpiło do końca minionego
roku.
Przedsiębiorcy, którzy rozliczają dochody z działalności na
zasadach ogólnych, mają prawo do pomniejszenia przychodów ze sprzedaży
składników majątku o koszty. Kosztem takim jest m.in. zaktualizowana wartość
środka trwałego. Tą zaś jest różnica między wartością początkową a sumą
dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Dochód podlega opodatkowaniu według takich
samych reguł jak standardowe dochody z działalności albo według stawki 19-proc.
PIT, gdy przedsiębiorca wybrał podatek liniowy, albo po zsumowaniu z innymi
dochodami podlegającymi opodatkowaniu na tych zasadach według skali podatkowej.
Jedyny wyjątek, podobnie jak u ryczałtowców, dotyczy odpłatnego
zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością oraz przy
prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego
części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo
prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z
tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w
spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie. Jest ono opodatkowane
według reguł jak dla obrotu poza działalnością, a więc tak jak u ryczałtowców.
Wszystkie inne składniki majątku firmy są objęte podatkiem
dochodowym od działalności gospodarczej, nawet jeśli przed zbyciem zostały
wycofane z firmy, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu,
w którym składniki majątku zostały wycofane, i dniem ich odpłatnego zbycia nie
upłynęło sześć lat.
Operacja sprzedaży składnika majątku wykorzystywana w
działalności powinna być zapisana zarówno w ewidencji środków trwałych (w
kolumnie data i przyczyna wykreślenia z ewidencji), jak i w księdze przychodów.
Zapisów w księdze można dokonać dwojako: albo w jednym wierszu, ujmując w nim
przychód oraz koszt, albo w dwóch wierszach, w jednym opisując zdarzenie
polegające na zaktualizowaniu wartości początkowej środka trwałego, a w drugim
zdarzenie, którego treścią jest osiągnięcie przychodu ze sprzedaży.
PRZYKŁAD: PEŁNA AMORTYZACJA URZĄDZENIA
Podatnik kupił w styczniu 2007 r. maszynę do produkcji o
wartości początkowej 32 700 zł. Jako mały podatnik skorzystał z pełnej
amortyzacji już w styczniu. W grudniu 2008 r. sprzeda urządzenie, by kupić
nowe. Ze sprzedaży uzyska 19 950 zł. Przychód ten jest jednocześnie dochodem do
opodatkowania, ponieważ koszt (zaktualizowana wartość początkowa) wyniesie 0 z
tej racji, że wartość odpisów amortyzacyjnych jest równa wartości początkowej.
Podatnik musi więc opodatkować 19 950 zł.
PRZYKŁAD: AMORTYZACJA PO LIKWIDACJI FIRMY
Przedsiębiorca, który prowadził działalność opodatkowaną na
zasadach ogólnych, kupił w grudniu 2003 r. urządzenie do produkcji o wartości
początkowej 15 tys. zł. Od stycznia 2004 r. amortyzował co miesiąc według
stawki rocznej 20 proc. Z końcem czerwca 2005 r. zlikwidował działalność (w
2005 roku korzystał z 19-proc. liniowego PIT). Urządzenie sprzedał w grudniu
2006 r. Przychód ze sprzedaży wyniósł 9900 zł. Podatnik musi go rozliczyć jak
przychód z działalności, mimo że już jej nie prowadzi. Ustali dochód 9900 zł
minus zaktualizowana wartość 10 500 zł (15 000 zł - 4,5 tys. zł; czyli 18
odpisów miesięcznych po 250 zł). Da to stratę w wysokości 600 zł. Mimo to
podatnik musi wypełnić za 2006 rok PIT-36L i rozliczyć w nim tę transakcję.
Zyska jednak prawo do odliczenia tej straty od dochodu z działalności, jeśli
uzyska z tego tytułu dochód w latach 2007-2011.
Źródło: http://www.gazetaprawna.pl/
drukuj stronę 2007-11-23